Monday, September 14, 2009

Sahaja aku...

Salam.

InsyaAllah hujung minggu ni, saya dan suami akan menempuh perjalanan lebih 500km untuk mengunjungi ibubapa kami.. Perancangan balik kampung akan menyebabkan saya agak "tidak keruan" memikirkan keletihan dan kebosanan menempuh masa yang panjang..

Namun, berbekal niat ingin bertemu ayahbonda tercinta, biasanya semangat akan mengatasi segala perasaan yang tak best. untuk Menjadikan perjalanan berdua-dua dengan suami menjadi menarik, terpaksa lah saya dan Raja sentiasa 'refresh' beraneka aktiviti yang bersesuaian untuk menghilangkan kebosanan..


Ada masa Raja mengulang hafazan Al-Qur'an, dan saya menyemak bacaannya...


Kadang2 saya kumpul segala teka-teki dan saling berbalas...


Pantun biasanya memulai perjalanan... Yang paling saya tak tahan gelak bila Raja kata:
"Orang Arab pakai eegal,
Sapa lambat dia tinggal..."


Apalagi... balas ler saya..

"Orang Arab pakai eegal,
owwwhh.. ada hati nak tinggal....???"


Dan bekal perjalanan, selain minyak kenderaan yang mencukupi, jangan lupa top-up touch n' go tol anda..

Teringat peristiwa di Tol Sg Dua Penang, lewat musafir lalu, Raja memecah kesunyian bila tiba-tiba membaca sesuatu yang saya kurang pasti butir bicaranya semasa hendak mengetik kad tol... Yang kedengaran hanya "Sahaja aku...."

Bila saya tanyakan apa yang dibaca, Raja pun cakap:

"Sebenarnya tol-tol kat Malaysia ni pun macam Islamik.. terutamanya lorong touch n' go ni lah..." Naper pulak? "ermmm... sebab depa siap2 dah papan tanda peringatan minta niat bila nak bayar tol.. Sahaja aku ...

Hahaha... Mana ada.... Tu dia kata Touch n' go sahaja lah yang... hehehe...

Layankan jerlah lawak Raja ni. So, setiap kali nak hampiri pondok tol, saya pesan, jangan lupa niat!

Lastly, yang nak balik menempuh perjalanan jauh, berhati-hati di jalanraya. Pastikan kenderaan berada dalam keadaan terbaik. pandu cermat jiwa selamat... Ingat orang tersayang... Niat kerana Allah ta'ala... moga musafir menyuburkan jiwa.. Melihat keagungan dan kebesaran Allah..

Ilal liqa'...



Catatan dari sekeping hati,

2 comments:

Masshah said...

Semoga selamat samapai orang meru..kabare..waras ke:)..

Linz said...

Terima kasih... Alhamdulillah warasssss..

Luput te seng akeh2 dingapuro yo.. (ni jer yang dok hafal dari kecik)

saya tak sempat nak email zaujah.. Kalau dapat jumpa raya ni bestnya..