Sunday, April 17, 2011

Hukum Orang Islam Menghadiri Pesta Ponggal


Bismillahi ar-rahman ar-rahim...

Assalamu'alaikum wrh. wbt..

Kali ni dah 'letih' bagi alasan : "Mengapa saya malas update blog" (Sila buat karangan 10,000 patah perkataan!)..


So, setelah 2011 berlalu selama 3 bulan 17 hari, maka pada tanggal 17 April ini saya mulakan entri dengan masalah Pesta Ponggal yang antara list perayaan yg ada dalam Malaysia ini..


Tahun ini, Pesta Ponggal di tempat saya mewajibkan 1,500 orang pelajar muslim untuk hadir sebab katanya nak cipta MBR (Malaysian Books of Recoord).. timbullah pelbagai persoalan. Waktu tengah panas2 ni saya takdak di bumi Sintok ni. Then, senang cerita hantaq pi surat ke Pejabat Mufti. So, depa reply dengan keputusan majlis Fatwa Kedah seperti berikut:


..... aktiviti yang termasuk dalam Pesta Ponggal yang diadakan ******* boleh membawa kepada kepada S.Y.I.R.I.K dan MENJEJASKAN AKIDAH umat Islam yang hadir untuk menyertai serta menyaksikan aktiviti tersebut. Oleh itu, umat Islam dilarang menghadiri dan menyertai upacara tersebut.......
Full stop! Ada berani ko nak menentang keputusan Majlis Fatwa?

Apa itu Pesta Ponggal :


Pesta Pongal Masyarakat Hindu kembali : Satu lagi perayaan yang dirayakan oleh masyarakat Hindu di Malaysia ialah pesta pongal.Perkataan 'pongal' adalah bermaksud 'masa menuai' dan ia menandakan masa untuk mereka menuai hasil tanaman mereka di masa lalu.


Di pagi hari pada pesta Pongal biasanya kaum wanita akan mengemas rumah dan menghiasi rumah dengan 'kolams'. Kolams ialah hiasan lantai yang diperbuat dari beras yang diwarnakan.Biasanya kolams ini dibuat di depan pintu rumah, sebagai tanda selamat dan rahmat supaya isi rumah mendapat kesejahteraan.Kemahiran membuat kolams ini biasanya diwarisi turun temurun. Walaupun nampak susah, tetapi masyarakat Hindu boleh membuat kolams yang unik, cantik dan menarik- kebanyakannya bermotifkan tumbuhan. Beras yang diguna membuat kolams ini juga boleh dimasak untuk dijadikan juadah kepada tetamu. Beras manis ini dimasak dengan kunyit dan halia dan dimakan dengan dhal dan susu. Tidak ketinggalan juga minyak sapi dan badam. selain dari dijadikan hidangan tetamu, beras ini juga diletak di kuil untuk dipersembahkan kepada Dewa.Oleh kerana beras ini manis, biasanya kolams yang dibuat akan habis dimakan oleh serangga. bagi masyarakat Hindu, ini adalah kebajikan yang mereka buat untuk haiwan. Selain juadah yang disebutkan, terdapat juga makanan tradisi yang lain seperti 'vadaas' , 'payasam' dan keledek untuk dijamu semasa Pongal.


Perayaan ini biasanya disambut selama empat hari.Pada hari pertama, ia dikenali sebagai hari 'Bhogi' iaitu hari untuk menyembah Dewa Hujan. Dihari ini penganut Hindu akan mengamalkan mandi minyak bijan, sebagai permohonan untuk kehidupan baru yang lebih baik. Hari kedua semasa Pongal ialah hari 'Surya'. Ia adalah khas untuk Dewa Matahari. upacara yang dilakukan pada hari ini ialah memasak beras bersama susu lembu, untuk dipersembahkan kepada Dewa Matahari. Hari ketiga adalah hari yang dikhaskan untuk haiwan lembu. Ia dipanggil hari 'Mattu'. Masyarakat Hindu percaya bahawa lembu ialah binatang suci yang banyak berjasa kepada manusia. Hari terakhir Pongal pula adalah hari dimana kawan-kawan yang berjauhan datang untuk melawat. (sumber : Kementerian Penerangan Malaysia)


Sekian adanya....


Catatan dari sekeping hati,

5 comments:

Anu said...

This is a year late, but I'd like to point out that your whole chunks of your writing, espetially the part related to 'kollam' is inaccurate.

The coloured rice used in 'kollam' is NOT cooked and served. It's just merely used for decorations. Which is why normally 'beras separa hancur' is used. This rice is also NOT sweet - why would ants want to eat rice grains with colour powder?

Whereas the sweet rice which is cooked with milk, sugar, ghee, and sometimes cashewnuts and raisins, yes that one is eaten. Don't confuse the kollam rice grains with the cooked rice, its not the same thing at all.

Normally if the sweet rice is cooked at home, a small portion is served to a Hindu deity first, to be blessed. The other amount is just eaten by family and friends.

Would you please provide the link/source from where you got this information? Thank you. :)

kumaran rajamoney said...

Mohon saya berikan sedikit pencerahan.

Ada fakta yang tersasar.

Meski niatnya murni iaitu untuk mencari hukum disebalik sambutan ini, adalah tidak wajar sekiranya ianya dikaitkan dengan masyarakat Hindu semata-mata.

Untuk pengetahuan, sambutan ini signifikasi kesyukuran masyarkat Tamil waktu dahulu tanpa mengira latar belakang keagamaan.

Kerana kelazimannya disini sambutan diadakan oleh masyarakat India-Hindu, tidak bermakna ianya satu sambutan keagamaan semata-mata.

Di India misalnya, ia juga diraikan oleh Masyarakat India Muslim, yang kemudian mengadakan majlis doa selamat tanpa menyekutukan mana-mana elemen lain.

Sambutan juga diadakan di gereja yang majoriti pengunjungnya masyrakat Tamil.

Dalam konteks sambutan di peringkat universiti..saya tidak rasa pihak penganjur ada menjalankan apa-apa aktiviti keagamaan sepanjang pesta ponggal..termasuk pemujaan dewa matahari (surya). saya juga tidak rasa ada juadah yang dipersembahkan kepada mana-mana berhala ketika sambutan. jika ada--maka apa yang saudari nyatakan tentang syirik, boleh diterima pakai.

Saya mohon pihak saudari tidak tersalah memberikan pandangan, kerana..secara tidak langsung ia mampu untuk memberikan perspesi negatif kepada sambutan itu secara keseluruhannya.

sesungguhnya, sambutan ini adalah pesta yang dianjurkan pada waktu dahulu bagi meraikan permulaan baru selepas musim menuai.

Penyekutuan dengan upacara keagamaan adalah berdasarkan logik, bahawa apa jua yang kita lakukan..akan kita sandarkan kepada kepercayaan masing-masing.

p/s--apa yang diterangkan oleh Saudari Anu juga betul. Apa yang digambarkan mengenai 'kolam' juga kurang tepat. Maaf sekiranya ada tutur yang menyinggung.:)

Unknown said...

Sambutan itu tidak salah untuk penganut hindu tetapi ini hukum untuk umat islam.

Unknown said...

Alamak kena cari bumi lain la mcm ni.
Ada byk binatang dlm bumi ini. Binatang mana yg layak utk bumi ini?

Unknown said...

Wise man of course think wise.