Thursday, February 26, 2009

Kisah Si Pohon Pisang

Berkepok jugak namanya rumah aku nih... Aku segan gak nak menulis.

Asyik2 cerita pasal diri sendiri jerrr.... Takde langsung nak cerita hal-hal serious... pasal ekonomi kita yang makin tiris, politik kita yang makin celaru, atau sosial anak2 muda yang makin merapuh... Apatah lagi bicara seputar penindasan saudara seagama.. Gaza contohnya...

Waduh!
Semua bermain dalam kepala. Sekali-sekala vokal tetap meninggi bila bicara semua itu... Tapi aku memang lemah skali nak mengulas semua... Lewat kebelakangan ini, aku langsung tak bukak berita. Lewat malam bila ada kesempatan baru aku layan channel 502 Berita Bernama... Puncanya?? Hatiku panas... marah... dll yang sewaktu dengannya....


Jadi aku memilih untuk mencoret perkara santai dan sebagai coretan catatan diariku.. Diari bergambar.. gitew...

Ini juadah 10 Zulhijjah 1429H. Raya haji tahun lepas... Ikan bakar& sotong bakar cicah ayaq asam... Gambo tukang ngipas takdak... semua tak sesuai masuk blog... keh..keh...

Hujan renyai time tu... Balik surau sembahyang raya, orang laki pergi ngerjakan korban, kami adik beradik pompuan merangkap isteri-isteri solehah mula sinsing lengan nyedia lunch hari tu...

Adik beradik ku ada 8 perempuan, sorang jer lelaki (abang aku). Anak saudaraku dah ada 27 orang! Setiapkali berkumpul, kerja kami adik beradik pompuan nih .....masak... bergosip... masak...makan...lepak.........masak lagi!

Memang tak nyempat nak bergambo bagai... Semua vokal best nyer... (Alahai...rindunyer...)

Jadinya, walaupun biasanya juadah sebelum pergi sembahyang raya tu dah ada, makan tengahari mesti carik nasik jugak...

Tambah lak sup daging dan tulang korban... Hujan lak tak renti2... lepas bersantap, semua ketiduran... best...best...


errmmm... Lontong ni kisahnya macam ketupat nasik jugak. Cuma dibungkus dalam daun pisang yang dibentuk silinder.. Isi beras suku jer, cerut atas bawah. Pastu rebus dekat 4 jam gitu.

Kawan lontong ni : Masak Lodeh (masak lemak kuning sayuran tu), rendang ayam dan sambal kacang... Ini kebiasaan family aku ler.. orang lain, lain citer plak. Ada yang buat sambal kerang or sotong dll....

Moral kali ni...?

Banyak kegunaan pokok pisang: buah, jantung, daun, batang pisang pon sodap! Kat Sintok ni paling best mestilah Gulai kawah batang pisang... Cuma jangan jadi pisang berbuah dua kali udah lah yea... Orang Islam takkan terjerumus kepada kesilapan twice!

Habis.



No comments: