Saturday, May 9, 2009

Kemasan Beg Berpergian..

Bismillahi al-Rahman al-Rahim..

Waduh! Bagus banget bunyi tajuknya yer... Entri ni ala-ala ditujukan untuk tatapan Che'Siti... bagi memenuhi permintaannya yang ala-ala ajak2 ayam tu kan... tak kisah ler...

Bermula kisah mempacking barang...

Oleh kerana sejak form 1 saya dok asrama SMATH, Kg Jawa Klang (Sekolah Agama Menengah Tinggi Hisamuddin) sama ngan Elly, Jannah dan Mazlina jugak***

Sambung form 6 di KISAS,Jalan Kota Raja Klang (sama ngan Una dan Kak Bie)***, masing-masing sekolah sepelaung jer ngan rumah kat Klang nun..

***Sekadar menyebut beberapa nama... yang lain tersimpan kemas dalam ingatan...***

Pastu sambung pulak kat UM pun masih belum jauh bonar dengan rumah (boleh ulangalik UM-Meru naik moto 30 minit dengan kembang hidungnya...)

Maka, saya jarang bermasalah mempacking baju2 bila nak balik kampung. Sumbat yolah... Selalu syok tengok kawan2 yang jauh bila musim nak balik kampung mulalah kemeriahan apa istilahnya...ermmm... tak ingat ler...

Kisah bermula semasa belajar di Universiti Malaya tuh.. Bilik saya B113- Blok B Paras 1 bilik no. 13.. Kolej Kediaman Pertama UM. Sebelah bilik saya tu Kak Zuna. Makcik ni memang ler mengkagumkan saya...Banyak kekagumanku padanya. echeh!


Cerita satu2 dulu... antara yg saya syok bila dia nak balik kampungnya di Kelantan, Bas dia pukul 10 malam, 8mlm tu baru dia cari beg dan baju yg nak dibawa balik. Pastu saya pernah ngekek-ngekek gelak dia dok pintal2 baju dia dlm beg... Apo ko polik bobona kak Zuna oooiii.. Very the simple sempoi person betoi lah makcik nih...

Bila saya dah merasa kena balik kampung yang jauh lebih 500km (padan muko den!Takpo aaa Raja ado disisi..) pahtu dedolu asyik kena outstation, kursus dll, larat saya nak kena bwk beg2 besar? tak larat.... tak larat.... Jadi saya praktikkan ler "ilmu" kemasan beg yang diperolehi daripada Tok Gurau ku ini...


Hehehe... panjang intro. Rasanya semua org pun teror bab mempacking pakaian, sajer lah saya nak tepek kat sini, mudah2an ada manfaat jugak..


Seriously, Raja sangat respek kepakaran saya menggulung pakaian untuk travel (tocei...tocei...) Dengan menggunakan kekdah ni, iron, periuk belanga pun boleh sumbat sama kalau kena gaya.. hiks!

Diikuti dengan mak mertuaku, kemudian birasku... berguna juga ilmu satu ni. Yang specialnya, baju2 ni kurang berkedut kalau dah light2 iron, dan mudah banget nak cari barang tersembunyi.. Jelas ya anak-anak? hahh... nampak disitu.. (gaya cikgu bedah lah pulak!!)


Percaya atau tidak, beg Raja ni ialah beg tarik untuk laptop yang kami temui di HIG (Haji Ismail Group Langkawi) kecil je tapi boleh memuatkan sejumlah 6 pasang kemeja, 6 pasang t-shirt, 2 helai kain pelikat, towel saiz bosar dan lagi...dan lagi... dan lagi.... Belum lagi lappy godang dia, payung saiz kecil, torch light dan accesories Raja yang lainnya... See, Raja adalah sangat teliti dengan persiapan travel compare than me.. huhu..



Ni ler hasil kerja isteri untuk suami tersayang setiap minggu....
Beg tu lebar saiz printer hp kat rumah tu jer..

Raja, suka tak saya susun baju awak chantek-chaanteek macam ni?

Mestilah! Ini ler kebahagiaan dan ketenangan suami bila tengok pakaiannya tersusun rapi...

Hehehe...
(berbunga-bunga hati hati saya...)

Tanqieu Raja, saya suka ler awak puji2 camtuh... nanti minggu depan saya susun lagi chanteek-chanteeekk yer...InsyaAllah...

hehehe..(angau dah makcik nih!)



Sapa2 nak carik beg ni, kalau kat Langkawi ada di HIG dengan rega RM59 hinggit...


Abih dah ler entri merapu ku ini...

4 comments:

Abu Muazz said...

Terpegun melihat kaedah baru menggulung pakaian dalam beg.. nnt nak kena cuba time nak g kursus nnt...

Linz said...

;) ilmu untuk hidup, untuk dipanjang2kan... Salam ziarah..

kak bi said...

suka la... suka la... suka la...
best la... best la.. best la..
santai.ringkas. tetapi mendidik.

Linz said...

Ahlan ya kakak ku.. kak Bie...
Jom arr gi Langkawi... Buleh jumpo Fini.. Gamaknya bulan 6 ni Fini nak pindah balik Baling kot...
suker...suker... hepi...hepi..