Sunday, July 13, 2008

Berniaga... Jangan Menipu.


Entri 1


Tahun 2002 -
Lokasi : Bilik Guru
Sekolah Menengah Kebangsaan #####, Petaling Jaya Selangor

---------------------------------------------



Miss x : Adik, minggu ni free tak?
aku : Ermm.. free kot
Miss x : Akak nak ajak awak gi somewhere..
aku : Gi mana kak?
(Dalam hati musykil banget.. tak pernah2 nak bertegur sape dgn aku, muka masam mencuka selalu, hari ni lembut tulang lidah pehal? Musykil...musykil...)

Miss x : Adalah... Sabtu ni akak ambil awak kat rumah tau..
aku : Errr... isk!


hari yang dujanjikan tiba, bersama 4 orang guru lain, kami dibawa ke satu tempat yang penuh dengan misteri. Masuk Dewan Hotel ####, rupanya ceramah parti COSWAY maaaa....

Aku carik surau, dengan alasan sakit kepala aku tidur sampai habis program.. Hati penuh membara!

*************************


Entri 2

12 Julai tahun 2008
Lokasi : Rumah Felo, NorthVarsity
---------------------------------------------------


Aku sibuk mengurus rumahtangga. weekend adalah masa paling sibuk dalam rutin harianku. Minggu ni dengan semangat berkobar aku sediakan juadah istimewa buat sang suami : Laksa, Agar-agar lumut, Chicken chop, Ulam petai, sambal belacan isi ikan, Rebung masak Lemak, dan Ikan Bawal masak steam.. Sambil2 mencuci pakaian suamiku... hinggalah terima satu panggilan telefon...

Miss x : Lin, awak kat mana? (Suara sedih jer.. masalah ke kakak nih??)
aku : Ada kat rumah ni..

Miss x : Akak nak jumpa awak lah.. Akak datang rumah awak pukul 10 pagi ni yeak..
aku : Errrr... Ada apa kak?

Miss x : Ada hal sikit... ( lagi sayu suara...)
aku : (sambil pandang suami. Dia angguk.) Ok.. sampai nanti akak miscall saya yeak..


aku : Sori arrr abang... kakak ni macam ada masalah jer... nak biaq kot2 perlu nasihat agama ker.. Tapi lin tak rapat langsung, means tak pernah berurusan dengan dia nih...
Suami : tak per lah... kot2 memang perlu bantuan lin..

Sampai masa dijanjikan, duduk kakak ni di sebuah bangku.. disisinya ada lagi seorang perempuan. Aku dah syak... Elok bagi salam dengan selamba tanpa rasa bersalahnya kawan dia tu bukak katalog. Dengan penuh konfiden soalsiasat aku then cerita mukasurat 1 katalog tu..

Takdan dia nak bukak page 2, aku terus mencelah..

aku : Ni barang ELKEN ke kak?
Miss x : ha'ah..
aku : Owhhh... saya pun ahli jugak. Tapi mati dah kot. Saya jadi ahli sebab nak HALAU student yang masuk rumah saya tak reti nak keluar2. 3 jam dia dok bercerita, dari saya excuse nak solat zuhur, sampai saya nak solat asar pulak tak reti2 nak balik. Saya pening dengar dia explain. Jadi saya nak bagi dia keluar, saya jadi ler ahli..
(Bunyi agak kasar juga bahasa aku nih..)


Miss x : Owwhhh... ni nak halau akak jugak ler nih... hehehe...

Dengan tak paham bahasanya dia teruskan jugak berceramah dengan testmoni nya. "... Adik, Ustazah tu waraakkk... Dia dengan suaminya pun ahli... Dr. ni iktiraf kehebatan produk ni, Dr. tu kagummm... Rahim kecut macam anak dara.. Ustazah tu buat pap smear nurse2 terpegun..."

Isk... aku kata, teruk benor dia cerita sampai kain2 dalam orang ni. Dah ler kerja rumah aku banyak lagi nih... Hati dah berbukuuu jer nih...

aku : Kak, macam nilah... saya apa2 pun kena tanya suami.
Miss x : Isk... akak kalau macam ni tak perlu tanya suami, ini untuk diri kita. Cubalah dulu barang ni set cuma RM159.00 jer...

aku : ((( Astaghfirullahal aziiimmm... Biarlah pahit kali ni aku kena bertahan nak ajar dan tunjuk dia bahawa IZIN suami adalah segala2nya.. kalau ditaqdirkan aku mati dengan asbab ubat yang aku beli TANPA izin suami macamana... tak neraka jawab nya??? wa ilya'uzubillah... ))))

Conversation berakhir.. dia masih menaruh harapan suatu malam dia akan mengunjungi aku lagi untuk menjelaskan kekeliruanku... Dalam hati aku berkata... There's no more day lah kak oii..
Aku tinggalkan mereka dengan hati busan..



PENGAJARAN


Kisah diatas ku abadikan sebagai satu catatan ketidak jujuran dan penipuan fakta terhadap diriku. Apa salahnya secara jujur mereka2 di atas menyatakan hajat depa kepada aku sebagai pelanggan dan bakal pengguna? Aku kira peniaga juga WAJIB beradab dan faham tentang AKHLAK berniaga.



  1. Bagi ler Salam, nyatakan hajat.. Jangan anggap semua dalam fikiran kita dapat orang lain baca. Jangan ingat apa kita suka, orang lain pun suka..


  2. Tanya kelapangan, persetujuan dan minat client


  3. Bercerita contoh testimoni seadanya. Jangan berlebihan, apatah lagi buka keaiban orang. Bukankah berdosa membuka cerita orang lain?


  4. Jaga Iqtiqad dan IMAN kita kepada ALLAH s.w.t. kena faham bahawa UBAT BUKAN PENYEMBUH! Ubat hanya alat dan asbab untuk kita berikhtiar mengubati penyakit. ALLAH jua dengan izinNya mengelak mudarat, menyembuh penyakit manusia!

Inilah dia dunia perniagaan. Memang sukar mencari peniaga yang jujur dan amanah. Sebab itu, Baginda Rasulullah s.a.w dan para sahabat menjalankan aktiviti perniagaan. Adakah kita mengira bahawa Baginda dan para sohabah menjalankan perniagaan seperti kita hari ini? Terlalu membesar2kan cerita hingga tahap menipu! Nak cari yang JUJUR, AMANAH boleh dibilang dengan jari..

Aku tak katakan semua peniaga begitu. Kalau tidak takkan lah dijanjikan sepersepuluh rezeki daripada jalan perniagaan. Kalau kena cara, aku tak khilaf untuk mencuba barangan tersebut. Cuma abad baru ini, kita mempunyai banyak pilihan. Of Course barangan muslim tidak kurang berlambak di pasaran. Memang aku terlalu berhati2 dengan produk. Biarpun halal, apa gunanya kalau teraju atasnya menguntungkan orang BUKAN ISLAM???



Kita Yang Menentukan..
Setitis air, sebutir ubat, sebiji supliment yang masuk daripada mulut kita akan menjadi darah daging.. Apakah kita mengira semua itu akan berlalu percuma...? Tidakkah Tuhan akan menghitungnya.. Bukankah kelangsungan generasi zuriat kita lahir daripada darah daging tersebut...

Tuhan..
Mohon petunjukMu..



2 comments:

Jannah Ibrahim said...

K Leen ..kita pun pernah kena.. memang strategi depa cam tuh..MLM ...isk isk...

Linz said...

huh.. gitu ler cik siti. Tension gak nak tempuh. Lebih2 lagi kalu kawan kenai dah..