Monday, July 21, 2008

Rezeki dari ALLAH jua..

Syukur Alhamdulillah...



Kalam suci Allah s.w.t mmengungkap penuh makna..

Ertinya: "... Sesungguhnya, jika kamu bersyukur, pasti kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku) maka sesungguhnya azabKu sangat pedih...
- Surah Ibrahim : Ayat 7 -




Seorang salaf pernah berkata kepada salah seorang yang kaya : Aku melihat nikmat pada dirimu, maka ikatlah ia dengan rasa syukurmu.


Alhamdulillah....

Tu jer selayaknya keluar daripada hati. Biarpun aku dan suami terpaksa berjauhan dek kerana mencari rezeki, tapi kami dikurniakan lebihan nikmat makan... ;)

Setiap minggu, mendarat jer kat Jeti Kuala Perlis, Raja akan shopping ikan segar dari laut di jeti LKIM... bukan calang2 sedapnya.. Biasanya setiap minggu jenis berlainan. Nak biasakan permaisuri masak katakan...


Minggu lepas rezeki ikan bawal putih. Bukan jer fresh, murah lak tuh.. never seen anyway ... speaking london gitu..


Ni ler... nak membuktikan masakan yang kena puji oleh sang Raja... kui..kui..


Saper tak pernah jumpa apatah lagi merasa, inilah dia rumpai laut yang buleh di makan. Orang langkawi namakan dia laktud. Nak dapatkan dia kena menyelam. Tak pun depa tunggu air surut baru kutip dekat2 batu laut.


Tapi aku mudah jer, bayar kat Pak Mat tu dapat seplastik.. huhuhu..


Sifat dia macam jeli. sekali tengok macam pokok plastik. sensitif takleh kena air tawar dia jadi cair. Bentuk macam2. Yang ni bentuk bebola. Makan jadi ulam cicah ayaq asam.. perghhh! cakap pun tak guna. hehehhe...







Then, ni rahsia nak pikat hati sang Raja...



Chicken Chop home made...




Ikan bawal masak ikut citarasa sendiri.. hantam saja!



Agar2 lumut favourite aku...



Ni gambo rebung aku dok rebus, jangan tak percaya aku kira tahap ok ler buat pajeri rebung.. Tapi yang ni potong bulat2 untuk buat rebung lomak cili yo.. Yummy..!





Udoh-udoh lah ye cik kiah semua.. nanti ada yang terhambur ayaq liuq teringin payah ler pulak.. Dapur memasak akan beroperasi di lain siaran... Ada masa dan permintaan, boleh jer kalu nak resepi.. Pada aku tahap sedap dah lah tuh..

Till then, babai...







No comments: