Sunday, November 9, 2008

Mengurus Jenazah Janin

Tarikh : 6 November 2008M / 8 Zulkaedah 1429H (Khamis)


HUKUM BERKAITAN MENGURUS JENAZAH JANIN

Hukum Berkaitan mengurus Jenazah janin

Anak yang gugur dari perut ibu itu ada 2 jenis :

  1. telah dikandung selama 6 bulan atau lebih;
  2. dikandung kurang daripada 6 bulan.

Jika janin gugur ketia usia kandungan 6 bulan atau lebih, wajib diperbuat seperti orang dewasa iaitu mandi, kapan,sembahyang dan kebumi, samada keluarnya bernyawa atau tidak.

Jika gugur sebelum kandungan cukup 6 bulan, terbahagi pula kepada 3 keadaan:
  1. ada tanda menunjukkan hidup seperti bergerak atau menangis, hukumnya seperti orang dewasa;


  2. tidak menunjukkan hidup, tetapi telah berupa seperti potongan manusia, hukumnya wajib dimandikan, dikapankan dan ditanam.


  3. Tidak berupa manusia, tetapi hanya seperti daging sebuku. Hukumnya tidak wajib diperbuat apa-apa, tetapi sunat dibungkus dan ditanam.




Ceritanya kayak ginih...

Sebenarnya pagi ni ke ofis, selain nak siapkan sikit lagi kertas kerja program pejabat, nak apply cuti kecemasan.. tapi ditaqdirkan ada pengalaman baru yang bakal ditempuh.

Seorang baby 5 bulan dalam kandungan, meninggal dunia dalam keadaan ada sedikit gerakan (bernyawa) ketika keluar dari perut ibunya. (do not know how's, tak buat investigation abis2..) Kita ambil keterangan jer lah, nak tentu hukum. (tu siap2 tulis kat atas kot2 ada orang yang berdepan dengan masalah ni).

Harus aku kepanikkan sebentar mengenangkan aku tak pernah ada pengalaman, even pegang baby yang baru keluar daripada perut, apatah lagi aku sendiri belum ditaqdirkan have my own..


Dan buat aku sedikit cuak bila ada sorang makcik ni dok hingaq Eiii..makcik tak boleh buat baby ni dekat 10 kali membayangkan dia tersangat geli dan takut. Harus jugak aku cubit makcik nih! Diam2 sudah lah.. buat orang lain panik je...

Alhamdulillah, aku dan sorang lagi ustazah sempurnakan mandi dan kapan jenazah janin ni dengan sedikit bekalan pengalaman dan ilmu yang ada.. Ketaq??? wahh... memang ada sedikit kegetaran di situ! But lama2 bila pandang wajah "penghuni syurga" ni, terus ada kekuatan dan aku sedia menanggalkan kain pembalut tangan untuk ku uruskan baby ni tanpa pembalut tangan.


Baby 5 bulan dalam perut, imagine jelah macam selalu tgk scan 4D tu. Kepala pun besar perut tapak tangan aku ni jer.. Bila qiamkan macam melekat je jari ngan kulit2 badan..


~~Kita nanti macamana lah...??~~


2 comments:

Jannah Ibrahim said...

Kudos K Leen.. letak la info cam ni.. utk panduan sume.. lagi2 org cam saya ni..huhuu

Linz said...

InsyaAllah che'a.. kalu ada kudrat kami taip sumer2 yerr...