Thursday, November 6, 2008

Nilai Lakonan

Soalan:


APA NAK DIBANGGAKAN DENGAN RANCANGAN BERBENTUK KEAGAMAAN,
JIKA PELAKONNYA HANYA SEMATA-MATA BERLAKON??
  • DEFINISI PELAKON

    Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas : Pelakon adalah mereka yang melakonkan sesuatu watak di dalam sesuatu pementasan seperti bangsawan, teater, Mak Yong, Menora, atau penerbitan seperti filem, drama, lakonan, dan yang sepertinya.

    Biasanya seseorang pelakon akan melakonkan watak khayalan. Untuk kisah benar, pelakon tersebut mungkin melakonkan watak orang sebenar. Kadangkala, pelakon juga muncul sebagai diri mereka sendiri.

Ambil pulak definisi/apa nak kata taktau, dari satu blog ni:


MENGINTERPRETASI SEBUAH SKRIP : (PERTEMBUNGAN DI ANTARA WATAK LAKONAN DAN PERSONALITI PELAKON)

4.1- Di dalam menjalankan tugasnya untuk berkomunikasi selaku seorang pelakon di dalam persebuah persembahan, seorang pelakon itu memegang dua personaliti. Dia telah membahagikan dirinya kepada dua watak. Satu, dia memegang watak yang dimainkannya dan satu lagi ialah personaliti dirinya sendiri.
1 Contoh





Gambo dan pujian tentang siri Cafe Akhil Hayy aku ambil disini.

Aku pernah tertengok siri ni, rasanya isu siri tu pasal tatoo. Cuba perati bebaik, gambo couple purple tu. Actually perempuan tu ada tatoo dekat dada dia. tak kisah lah itu lukisan dan lakonan sekalipun, kenapa sampai nak letak belah tuh? Grrrrr...


LAKONANNYA .......





HAKIKATNYA............




NONNY NADIRAH, BLONDY JAPANESE
Noni AF5’s hair colour is now platinum blonde. OMG. What has happened. She’s supposed to be one of those Japanese or Korean actress look-alike. I guess she must have gotten offers from drama or movie producer in KOREA and JAPAN. Well that explains it..



Grrrr.... BENCI!

tetiba aku termasuk dalam blog ni, pasal artis2 Malaysia (betul2 tak sengaja).



My Issue today is...

Adakah ini "tarbiah" yang ingin diterapkan kepada pelakon tu?? Seorang yang BERLAKON sebagai pekerja yang bertudung, realitinya...??? Nan ado terkesan langsung dengan lakonannya. Macam mana dakwah nak sampai kepada jutaan penonton yang tengok siri ni, kalau pelakonnya cuma berlakon ajerrrr... Gambar pelakon blonde rambut ni posting on 2 November 2008... baru jer tuh!

Moral of the story

Apa yang nak dibanggakan dengan LAKONAN ISLAMIK yang banyak dipaparkan di kaca television kita? Nak bangga apa kejadahnya? faham, kononnya lihat pada mesej yang cuba nak disampaikan.

Cuma jangan lupa, SYARIAT TIDAK AKAN MENGHALALKAN APA-APA CARA SEKALIPUN, UNTUK SAMPAI KEPADA SATU-SATU MATLAMAT!!


Actually banyak lagi study case aku, bukan serangan peribadi pada rancangan ini sajer, malah banyak lagi drama, filem, siri2 yang memualkan dan menjijikkan atas nama ISLAM... aku takut2 depa ni jadi menghina ISLAM, na'uzubillahu min zalik! kafir dan murtad kalau jatuh niat nak hina Islam. Bukan main-main... harap2 depa tu tak tau perbuatan mereka tu.

Errr...

Tapi, kalau taktau kena belajar.. Lagi2 bab agama, jatuh taklif atas setiap individu. perkara aqidah, fardhu 'ain bukan boleh wakil2 orang lain jer... Ini bukan fardhu kifayah macam mandi jenazah tu, bolehlah org lain buat kita dok ngangaaaaa jerrrr....! ada faham ka aci!!??

Nak buat skrip pun kena ada ilmu.. kekadang pelik, bila pasal AGAMA ISLAM macam semua boleh jadi pakar. setakat baca buku (yang tak tau punca autoriti), nyembang dengan ustaz itu-ini (ntah betul ustaz ke tidak) dh boleh cerita dan interpretasikan kepada masyarakat..

Tapi cuba juhala'-juhala' ni di suruh cerita pasal teori-teori kimia, perubatan, molekul, haram tak berani lah pulak. Tau takut, pasal dia bukan ahli bidang tu, bukan pakar dan takde autoriti. Tapi kalau pasal agama, orang tegur kritik melenting, padahal ........ JAHIL...

Sama-samalah kita fikir. Ini pandangan aku. Semoga masing2 cari dan terima hidayah..

Allahu'alam..


~~PAKAT PIKIAQ SENDIRI...~~


**aku link semua yang berkenaan. blog pelakon tu pun aku link sama.. kot2 ada yang baru nak kenal...

1 comment:

ummi nazihah said...

pernah terbaca komen AYU RAUDHAH dalam sebuah surat khabar arus perdana. Selepas namanya meletup dalam drama NUR KASIH dia banyak ditawarkan watak wanita bertudung. dan KOMENNYA : SAYA DAH RIMAS DENGAN WATAK BERTUDUNG, ITU BUKAN DIRI SAYA!!!
ASTAGHFIRULLAH