Saturday, November 29, 2008

3rd Kelas Masakan - Tepung Talam

Tarikh : 14 November 2008 / 16 Zulkaedah 1429H (Jumaat)
Kursus : Masakan Tepung Talam
Tempat : Kolej Komuniti Bandar Darul Aman, Jitra Kedah
Yuran : RM40.00

Menu :
  • Talam Keladi

  • Talam Tokyo

  • Talam Roti

  • Apom (bonus)

Pengajar : Puan Siti Fatimah Puteh.


Proses nak ngerjakan Talam Keladi Talam Tokyo

Apom
Demo cara memakan Kuih Talam oleh kak Amy!
Alhamdulillah, berpeluang lagi mengikuti kursus masakan. Selama ni rasa "MUSTAHIL ADAT" ler aku buleh buat jenis2 kuih talam ni. Teringin dah lama dah, tapi takde saper sudi ngajor aku.. huhu..

Kali ni pergi lagi dengan Kak Hilmiyati Salleh lagi. K.amy course Farmasi masa di UM dulu. Isteri kepada Mr. Bakri Mat - x Syariah kot yer masa kat APIUM. (ya ampun k.amy, orang promosi plak k.amy nih!!)

Kali ni rasa puashati bebeno.. Ntah, rasa kepuasan skit ler.. sebab rasa mudah banget. InsyaAllah, kali ni azam nak perturun resepi. Errmm, aku syok kursus di kolej komuniti ni pasal memula cikgu akan buat demo, sambil2 layan soalan bertubi2 daripada aku. hehehe.. Pastu pecah kumpulan dan buat sendiri2.. Pastu bawak balik bukti kes tunjuk kat Raja.. hah, rasakan! hehehe...

Problem ler 2 minggu ni aku takleh nak masuk blog sendiri! tak suke tau! :/ Nanti line clear aku upload, insyaAllah....

Lepas daripada minggu buat kuih talam ni, aku join plak kursus penghasilan Roti. Kali ni pergi ngan Cikgu Farah a.k.a Kak Ah, Kak Ina (ofismate) dan Kak Amy. Akhirnya K.amy dan K.ina menjadi sahabat baik yang ketagihan tegar ikut kursus masak. Hahaha... Bagus..bagus! Depa ikut plak kursus kek, pastu kursus Tartlet dan pastri dimana ketika kejadian itu aku sudah surrender! hiks! capek toh...!


2 comments:

ummu_naqeebah said...

lin, bagila resepi tu kat saya. termasuk nak resepi mee sizzling tu. paa kata buat blog khas utk resepi masak2. saya yang kat perantauan ni windu banget ngan resepi2 yang asli ni.

Linz said...

hehehe... sori elly, payah nau nak menaip resepi tu.. tapi lin tgk2 sama jer yang ada dalam blog chef Hanieliza yang lin link tepi blog nih. Dalam tu banyak lagi link blog masakan orang2 melayu kita.. Nampak elly pun rajin masak... :)