Monday, October 6, 2008

Ayam tergolek

Ini sebenonya eksperimen pertama dalam menyelesaikan misi teringin ayam golek sesuka hati kedebaboo... Dapat jugalah jadi juadah buka posa kami.. Alhamdulillah Raja suka, tak panggung kepala sampai ayam tinggal sebelah baru berhenti... hehehe..
Bahan :
Ayam sekor - cuci bersih2 dan suci yeak! Buang segala isi perut.
2 tsp lada putih - tumbuk ( i guna serbuk jer)
2 sudu besau lada hitam -tumbuk kasor2..
1 labu bawang putih - belah 2 xyah buang kulit ( i guna sebanyak sesuka hati je.. 8 biji cukup ler)
Chicken seasoning - aku tuko dengan garam jer..
sikit Madu buat simbah2 last tu..
Aku sumbat perut ayam dgn apple hijau + kentang potong dadu+ lado hitam.. yummy!
Perap sejam kaa... seharian lagi sodap!
Bakor suhu 205' gituh.. setengah jam bako, kena kalih kot belakang plak yeak..

Ni le dio hasil eksperimen ku...


Traditional English Gravy

1 liter air

6 biji stok ayam

2 tsp lado hitam - tumbuk halus

sikit cuka makan (jgn ko guna cuka gotah, mampuih nanti!)

2 sudu bosa tepung gandum bancuh ngan sikit air.

Method:

ekau robus ja air sampai mendidih, masuk stok ayam kacau sebatikan dan mendidih lagi, pastu masukkan lado hitam, cuka dan last sekali bancuhan tepung gandum. Actually aku tak ikut actual bahan dia, sebab aku buat utk mkn 2 person jer kan.. pepandai le hangpa nak ejas lagu mana yeee...

Siap ler set ayam dengan sosnya... hidang dengan french fries, mix vege dan sodap lagi dengan cheese makaroni..


Nasi ayam aku belasah jer..


Aku suka tumis kat luar periuk nasi, lebih selamat dan mengelak nasi mentah ke, apakan... orang tak teror gitew ler...


Orang tak makan ayam golek tu dengan nasi, tapi sebab kami ni perut orang melayu jati, terpaksa jugak ler layan ayam golek tu dgn nasi... sekian adanya....

1 comment:

Jannah Ibrahim said...

Amboi .. sedapnye Ayam tergolek K Leen ni.. tangkap leleh..hahahah