Wednesday, October 29, 2008

Hadiah

Cerita 1

Zaman2 bujang dedulu, selalu dengar geng mak-mak orang cerita pasal hadiah suami yang sering tak menepati citarasa penerimanya...

Dah set dah dalam kepala, ada suami KENA SELALU HARGAI DAN SYUKUR pemberian suami.. ingat...ingat...!


Tapi tu ler... selalu leka dan tak perasan bahawa ada masa memang ler tidak isteri itu menghargai pemberian suaminya..

Kali ke berapa dulu, pernah ku dihadiahkan sepasang suit baju warna pink.. kelipok-kelipok mata aku terkebil walaupun mulut ucap "terima kasih... cantik abang pilih!"

Peram baju berapa lama till kena tegur baru hantar ke tailor. Pah siap pun liat jer nak pakai... huh! dasar tidak mengenang sungguh!

Sehinggalah satu ketika, aku insaf dan berpesan dengan diri aku sendiri aku ni pakai baju ke, beli barang ke, untuk kepuasan orang lain ke, diri sendiri ke, atau untuk suami..??

Bermula di situ, mulailah aku tunjuk kesungguhan kepada segala citarasa dan pilihannya. Cuma dengan penuh teliti ku selit jugak unsur2 "pelobian'' pada perkara2 yang berkenan dihatiku, dengan harapan ianya dapat dipenuhi...

Giitulah.. nak jadi ISTERI CERDIK YANG SOLEHAH bukan sesenang gitu jer.. yer dak?


Cerita 2
(Suka nau berceritanya! Bosan jangan baca ye... Moga2 cucu2 nenek nanti tak ikut perangai2 buruk. Ambil sempadan dan tauladan ye cuuuu...)

Ada satu kem yang kami anjurkan jemput sorang penceramah Pak Utih gelarannya. 5 minit je aku sempat dengar celotehnya. Ada dia cerita tentang didikannya pada isteri dan anak2 utk makan di talam.

Ada isteri yang sorang tu pulak, oleh kerana tahap kerajinannya terlalu maksima, telah beberapa kali menggunakan talam untuk berkongsi santapan makan malam le biasanya. "Jimat air bang nak cuci pinggan" gitu kekdahnya.. (padahal bil air takyah bayor pun)



Kerana keprihatinan suami, maka minggu ini Raja bagi lah hadiah sebuah TALAM a.k.a DULANG makan... uiks... bapak punya besau lah!


(Pose bersama hadiah sambil menikmati kuih raya (alas perut sebelum makan berat yea...)



Malam tu jugak kami nikmati juadah dinner di talam. Nasi goreng ngan tomyam je.. malam ni ada mesyuarat Kolej... uhuk...!

No comments: